Potatisgratäng

Danijelas potatisgratäng.

Recept.

potatis
2st äkta visspgrädde
4dl mjölk
2,5tsk salt
(Jag använder serltin salt som är mildare, med vanligt salt minska me 1-½tsk)
2,5tsk svartpeppar
6st vitlöks klyftor
1 rödlök
1dl majesena redning

Ta en vanlig gratängsform för ja ca 6personer, fyll den me ungefär hälften upp med finskuren potatis.
Skär inte tjocka, då tar de ju längre i ugnen och den blir alldeles för bränd på toppen.

Ta en gryta, häll i grädden, mjölken.
Tillsätt salt, svartpepparn & vitlöken.
Koka upp under omrörning i ca 5min för att svartpepparn ska öppna upp och ge smak.
Sen häll i majesenan och kokaupp tills den tjocknat till.

Varför jag kokat upp allt, är för att ja avskyr rinniga gratänger & majesenan blir inte lika bra om man inte kokar upp den först.

Häll i allt i gratängformen & släng i rödlöken som du hackat.

Lägg ugnen på 225g i 45-50min






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0